środa, 22 marca 2017

cywilizacje

Jeszcze kilka lat temu nie zamieszkałbym nawet na obrzeżach miasta. Teraz mam w perspektywie budowę na wsi (7 km od granic miasta). Gdyby nie praca w mieście i konieczność codziennego dojazdu, chętnie wyprowadziłbym się jeszcze dalej. Kaszubska osada za wsią, wśród pagórków i leśnych bagiennych oczek, z czerwieniejącymi żurawinami pod koniec wakacji , z domami pokrytymi zczarniałymi drewnianymi dachówkami. Tylko wieś ! Mieszkałem od urodzenia w miasteczku ok.40 tyś., przez pięć lat dojeżdżałem ok.90 km do pracy do Trójmiasta. Godzinę zabierało mi pokonywanie 80 km i bardzo często kolejną godzinę zjazd z obwodnicy do centrum Gdańska.Ja również wieś, zresztą uciekłam specjalnie z blokowiska właśnie na wieś, cisza spokój, gdzie chcę to parkuję, zamknę samochód to zamknę ,nie to stoi otwarty, bo i tak w najbliższej okolicy nikogo nie ma minusem jest napewno słabe zaopatrzenie wiejskich sklepików, ale mam samochód a że mieszkam na zapleczu dużego miasta, więc marketów na obrzeżach wbród i dajemy sobie radę, nie wróciłabym za żadne skarby do bloku w mieście, po prostu odzwyczaiłam się, chcę to idę do gospodarza po jajko lub kurę albo kabana, a w mieście gdzie pójdę do multipleksu czy galerii handlowej ? polecam wieś Nienawidzę korków Zdecydowanie wieś. Najlepiej duży szmat ziemi w okolicy lasów, blisko wody. Na razie też wieś, ale blisko stolycy, ok. 4km do centrum Legionowa. Skrawek ziemi nieduży, ale w sąsiedztwie lasów i pól (często odwiedzają nas dziki i sarny). Do szkół, przedszkoli i tzw. "cywilizacji" niedaleko, a cisza i spokój zapewnione. Niedawno sprzedaliśmy mieszkanie w niedużym bloku i za nic nie chcielibyśmy już do bloku wracać. Teraz mieszkam na wsi. Jak zaczynałem w 2004 r. budowę domku to we wsi było ok. 20 "kominów", teraz jest ok. 50, a większość pól uprawnych rozparcelowano już na działki. Do rzeki mam 150 m, do morza ok. 4 km (tyleż samo do miasteczka w którym pracuję - ale nie jest to ta miejscowość gdzie sie urodziłem), do miasta 100 tyś. ok.18 km. Autobusy do miasta i miasteczka co 20 min. do przystanku 5 min piechotką. A ja już 13 lat mieszkam na wsi i nigdy już bym nie zamieszkała w mieście mimo tego że jest nieduże i 8 km dalej . W mojej wsi jest szkoła 50 m od domu,stacja benzynowa (druga się buduje) , 3 sklepy ,poczta, ośrodek zdrowia , gdzie nie trzeba czekać od szóstej rano pod drzwiami,i kościół . Prawie jak miasto a jednak wieś Żyć nie umierać, tylko przydałby się drugi samochód, bo nie chce mi się nieraz stać na przystanku, szczególnie jak na morzu szaleje sztorm, a wiatr chce mi łeb urwać I pamiętajcie miasta "rosną" dzisiaj 7km za 10-15 lat 1km od miasta, albo na jego terenie. Ja nie chcę pośrednich rozwiązań. Albo miasto z jego plusami i minusami, albo typowa wieś. Tylko jak obserwuję moją przyszłą wioskę to za kilka lat będzie tam więcej mieszkańców napływowych niż miejscowych, a niektóre jej obszary przypominają już teraz przedmieścia z szeregiem domków i wąskimi uliczkami między nimi. Ja na szczęście jestem trochę na uboczu (tylko jeszcze ile czasu?).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz